Thousands Join Launch ofRosatom’s Atoms for Humanity Nuclear Awareness Campaign

রোসাটমের মানবতায় পারমানবিক শক্তি শীর্ষক অভিজানের উদ্বোধনী অনুষ্ঠানে হাজারো মানুষের অংশগ্রহণ

0

bd24views desk : Moscow, 02nd May 2021 –On April 30, over 3200 people from some 40 countries watched Rosatom’s Atoms for Humanity new nuclear awareness campaign launch event. The project is aimed at demonstrating the importance of nuclear technologies in achieving the UN Sustainable Goals through human-centered stories.

The project launch event Why Humanity Needs Nuclear brought together Polina Lion, Chief Sustainability Officer at Rosatom, Sama Bilbao y León, Director General of the World Nuclear Association, Dr. Maher Aziz, member of the World Energy Council, Ben Heard, founder of the Bright New World and Sergio Orlandi and Head of Central Engineering and Plant Directorate at ITER. Heroes of Atoms for Humanity joined the event to share their experiences participating in the campaign.

The esteemed speakers discussed social, economic and environmental benefits of nuclear technologies and their invaluable contribution to solving the most urgent challenges of today and tomorrow.

“Achieving sustainable development goals is impossible without a sustainable energy source. Nuclear is the only energy source, which is both reliable and low-carbon. It works 24/7, it produces no direct CO2 emissions and leaves almost zero waste behind,” said Polina Lion.
WNA Director General Sama Bilbao y León shared the sentiment.

“Nuclear energy contributes to having reliable, resilient 24/7 energy supply. We are in the middle of this terrible COVID-19 pandemic and we are seeing everyday how essential having access to 24/7 electricity is to cope with this crisis. And of course the fact that nuclear energy is very low-emission technology is going to ensure that we have clean, air clean water and plenty of open space to have health communities,” Bilbao y León stressed.
Sergio Orlandi in turn explained why the success of international cooperation at ITER was important for the future of humanity.

“ITER is something very delicate and very challenging but I really believe that the magnitude of the project motivates us and gives us the capacity to move forward. We know very well that we are at the frontier of new technology, on the frontier of a scientific breakthrough. We know that we are making something historical and beneficial for humanity. We need clean energy for the entire world,” Orlandi said. The recording of the project event launch and much more is available at www.atomsforhumanity.com

About Rosatom
ROSATOM is the only company in the world that has the resources and competencies to offer energy solutions across the nuclear supply chain. It possesses awide range of assets, including assets in design, construction and operation of nuclear power stations, uranium mining, conversion and enrichment, supply of nuclear fuel, decommissioning, spent fuel storage and transportation and safe nuclear waste disposal. Rosatom is also engaged in the production of equipment and isotope products for the needs of nuclear medicine, scientific research, and materials science, the production of digital and of various nuclear and non-nuclear innovative products. The company’s strategy is to develop low-carbon power generation projects, including in the wind generation field. Today the company brings together over 300 enterprises and organizations and over 250,000 employees.

রোসাটমের মানবতায় পারমানবিক শক্তি শীর্ষক অভিজানের উদ্বোধনী অনুষ্ঠানে হাজারো মানুষের অংশগ্রহণ

Moscow, 02nd May 2021 – ৩০শে এপ্রিলে রোসাটমে আয়োজিত মানবতায় পারমানবিক শক্তি শীর্ষক অভিজানের উদ্বোধন অনুষ্ঠানটি বিশ্বের প্রায় ৪০টি দেশের ৩২০০ মানুষ দেখে । বিভিন্ন মানুষের গল্পের মাধ্যমে জাতিসংঘের টেকসই উন্নয়নের লক্ষ্যমাত্রা অর্জনে পারমানবিক প্রযুক্তির গুরুত্ব তুলে ধরাই এই প্রকল্পের উদ্যেশ্য ।

কেন মানুষের পারমানবিক প্রযুক্তি প্রয়োজন শীর্ষক এই উদ্বোধনী অনুষ্ঠান পাওলিনা লিয়ন , চিফ সাস্টেইনিবিলিটি অফিসার , রোসাটম , সামা বিলবাও ওয়াই নিয়ন , ডিরেক্টর জেনারেল , ওয়ার্ল্ড নিউক্লিয়ার এসোসিয়েশন, ড. মাহের আযিয , সদস্য , দি ওয়ার্ল্ড নিউক্লিয়ার কাউন্সিল, বেন হিয়ার্ড, প্রতিষ্ঠাতা, ব্রাইট নিউ ওয়ার্ল্ড এবং সার্জিও অরল্যান্ডি, প্রধান, কেন্দ্রীয় প্রকৌশল ও প্লান্ট ডাইরেক্টরেট , আইটিইআর কে এক জায়গায় নিয়ে আসে । মানবতায় পারমানবিক শক্তির নায়কগণ এই অনুষ্ঠানে যোগদান করে এই প্রকল্পে অংশগ্রহনের অভিজ্ঞতার কথা শোনায় ।

অনুষ্ঠানে উপস্থিত সম্মানিত ব্যাক্তিরা পারমানবিক প্রযুক্তির সামাজিক, অর্থনৈতিক ও পরিবেশগত সুবিধা এবং তারা কিভাবে বর্তমান ভবিষ্যতের চ্যালেঞ্জ মোকাবেলায় কাজ করে যাচ্ছেন তা নিয়ে আলোচনা করেন । পাওলিনা লিয়ন বলেন, “টেকসই জ্বালানী উৎস ব্যাতীত টেকসই উন্নয়নের লক্ষ্যমাত্রা অর্জন অসম্ভব । পারমানবিক শক্তি হচ্ছে একমাত্র যা কম কার্বন নিঃসরণ করে এবং নির্ভরযোগ্য । এটি ২৪/৭ সময় কাজ করে , কার্বন ডাই অক্সাইড নিঃসরণ করে না এবং প্রায় কোনো বর্জ্য প্রস্তুত করে না” ।

ডিরেক্টর জেনারেল , ওয়ার্ল্ড নিউক্লিয়ার এসোসিয়েশন সামা বিলবাও ওয়াই নিয়ন তার মতামত ব্যাক্ত করে । সামা বিলবাও জোর দিয়ে বলেন “পারমানবিক শক্তি নির্ভরযোগ্য ও স্থিতিশীল বিদ্যুৎ ২৪/৭ সরবরাহ করে । আমরা কোভিড-১৯ নামক ভয়ংকর মহামারীতে আছি এবং এবং তা মোকাবেলায় ২৪/৭ বিদ্যুৎ প্রয়োজনীয়তা প্রতিনিয়ত অনুভব করছি । এবং অবশ্যই এই লো কার্বন পারমানবিক প্রযুক্তি পরিচ্ছন্ন বায়ু , পানি ও সুস্থ্য সমাজ নিশ্চিত করবে ।“

সার্জিও অরল্যান্ডি মানুষের ভবিষয়তে জন্যে আইটিইআর এ সফল আন্তর্জাতিক সাহায্যের গুরুত্ব তার বক্ত্যব্যে ব্যাখ্যা করেন । অরল্যান্ডি বলেন “ আইটিইআর খুবই নাজুক এবং চ্যালেঞ্জিং , কিন্তু আমি বিশ্বাস করি যে প্রকল্পের ব্যাপকতা আমাদের অনুপ্রেরনা যোগায় ও সামনে অগ্রসর হতে সাহায্য করে । আমরা খুব ভালো করেই জানি যে আমরা নতুন প্রযুক্তির দাড়প্রান্তে আছি , বৈজ্ঞানিক অগ্রগতির প্রান্তে । আমরা জানি ঐতিহাসিক এবং মানুষের জন্য লাভজনক । সমগ্র পৃথিবীর জন্য পরিষ্কার জ্বালানী দরকার ।

এই প্রকপ্লের উদ্বোধনী অনুষ্ঠানের রেকর্ডিং এবং আরো অনেক কিছুই www.atomsforhumanity.com ওয়েবসাইটে দেখা যাবে ।

উত্তর দিন

আপনার ইমেইল ঠিকানা প্রকাশ করা হবে না.